zdjecia rodzinne

Dlaczego powinniśmy jeść owoce?


owoce

Na jakość owoców składa się zespół cech takich jak: smak, wielkość, wybarwienie, brak uszkodzeń skórki, jędrność. Owoce o wysokiej jakości dłużej się przechowują, nawet w warunkach domowych. Jakość owoców kształtuje się przez cały okres wzrostu rośliny. Dotyczy to także okresu spoczynku zimowego, kiedy to dojrzewają pąki kwiatowe roślin wieloletnich. Zarówno owoce i warzywa niezależnie od wartości odżywczej dostarczają bogactwa zapachowego i barwy w pożywieniu. Sprawia to, że jedzenie jest nie tylko koniecznością zaspokajania głodu, lecz przede wszystkim przyjemnością.

Większość owoców należy do pokarmów niskokalorycznych (30-70 kcal /100g). Jedynie winogrona, banany, daktyle i awokado odznaczają się podwyższoną wartością energetyczną. Więcej o kaloriach w owocach znajdziesz w tabeli kalorii.

Owoce charakteryzuje ogólnie niska zawartość suchej masy, której podstawowym składnikiem są węglowodany. W dojrzałych owocach występują one głównie pod postacią mono- i disacharydów (glukoza, fruktoza, sacharoza). Ich zawartość waha się w granicach 5-20%. Wyjątek stanowią daktyle i winogrona, które odznaczają się bardzo wysoką zawartością tych związków. Z kolei w bananach głównym węglowodanem jest skrobia. Owoce są bardzo ubogie w białko i tłuszcz z wyjątkiem awokado i orzechów, w których zawartość tłuszczu może sięgać 30%. W owocach występują następujące kwasy organiczne: jabłkowy, winowy i cytrynowy.

Zwykle ogólna kwasowość zmniejsza się podczas dojrzewania owoców. Zawartość poszczególnych kwasów może zmieniać się w różnych partiach tej samej struktury. Wybrany kwas występuje w ściśle określonym miejscu rośliny, np. w jabłku kwas jabłkowy i cytrynowy znajdują się w skórce. W owocach występują znaczące ilości błonnika pokarmowego (patrz wykres). Najlepszym jego źródłem są owoce jagodowe. Najwięcej związków pektynowych zaliczanych do błonnika zawierają: jabłka, agrest, porzeczki i owoce cytrusowe.

zawartość błonnika
Owoce dostarczają znaczących ilości witaminy C (patrz tabela) i karotenoidów, a w mniejszym stopniu witamin z grupy B.

Owoc Zawartość witaminy C [mg%]
Porzeczki czarne 182,6
Truskawki 66
Poziomki 60
Kiwi 59
Cytryna 50
Pomarańcza 49
Mandarynki 30,8
Melon 20
Dereń do 200
Agrest 25,9
Dzika róża do 2900

Do owoców bogatych w karotenoidy można zaliczyć morele, mango, melon, arbuz, mandarynki, wiśnie i czereśnie. Składniki mineralne występują w owocach w mniejszych ilościach niż w warzywach. W owocach jagodowych jest stosunkowo dużo wapnia, żelaza, miedzi. Z kolei morele i brzoskwinie zawierają większe ilości potasu. Najbardziej urozmaicony skład mineralny posiadają banany, które dostarczają znaczących ilości magnezu, cynku, miedzi, fluoru i jodu. Przewaga pierwiastków zasadotwórczych pozwala zaliczyć owoce do pokarmów o działaniu zasadotwórczym.




Zaloguj się

Login lub email Hasło


Przypomnij hasło.
Załóż profil za darmo.

 

Najpopularniejsze przepisy

Pyszna zupa po mediolańsku na zimowe wieczory - przepis Pasta krewetkowa do pieczywa - przepis Zupa fasolowo-buraczkowa babci - przepis Sałatka z paluszków krabowych (surimi) - przepis Krokiety z kapustą i grzybami - przepis Smażony ser pleśniowy - przepis Zupa-krem z brokułami w roli głównej - przepis Zupa fasolowa  z mięsem - przepis Pasztet z indyka - przepis

 

Pyszna zupa po mediolańsku na zimowe wieczory

Pasta krewetkowa do pieczywa

Zupa fasolowo-buraczkowa babci

Sałatka z paluszków krabowych (surimi)

Krokiety z kapustą i grzybami

Smażony ser pleśniowy

Zupa-krem z brokułami w roli głównej

Zupa fasolowa z mięsem

Pasztet z indyka